31
Δανειοδάνειο
Δάνειο που δίνεται απ' τις τράπεζες προκειμένου ο δανειολήπτης να εξοφλήσει άλλα δάνεια. Οι πρώτες δουλεύουν τον δεύτερο, ο οποίος δεν πάει καλά.
Αναδρομικός (αγγ. recursive) όρος.
Ετσι να κάνει ο κώλος σου!
Ενστικτώδης, αυτόματη αντίδραση σε έναν ξαφνικό, δυνατό, εκνευριστικό θόρυβο που σου τρυπάει τ' αυτιά, ειδικά σε ώρες κοινής ησυχίας.
Είναι η μόνη απάντηση που αρμόζει σε
* κόρνες
* χαλασμένες εξάτμισεις μοτοσακό
* σειρήνες περιπολικών
* συναγερμούς αυτοκινήτων
που αρχίζουν να βαράνε στα καλά καθούμενα στις τρεις και τέταρτο το μεσημέρι ή στη μία τη νύχτα, άκριβώς πριν μας πάρει ο ύπνος.
Το long version της έκφρασης είναι: Πούστη! Έτσι να κάνει ο κώλος σου! Όταν σε γαμάνε!
(Ο θόρυβος - κάντε κλικ στο κλιπάκι)
Έτσι να κάνει ο κώλος σου! Όταν σε γαμάνε! Πούστη! Νάρθω κάτω να στον βάλω τον συναγερμό στον κώλο, ρε γαμιόλη άντρα!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
e-λληνάρας/ e-λληναράς
Λέξη που χρησιμοποιείται στον γραπτό λόγο, ώστε να διακρίνεται το αρχικό φωνήεν e- (= electronic), αντί του Ε- της γνωστής λέξης Ελληνάρας.
Πρόκειται για τον εθνικά υπερήφανο Έλληνα χρήστη του ίντερνετ που ξημεροβραδιάζεται λογομαχώντας/βρίζοντας ηλεκτρονικούς «πατριώτες» άλλων εθνικοτήτων, επιχειρηματολογώντας με αδιάσειστα παραϊστορικά στοιχεία σχετικά με την ανδροπρέπεια του Λεωνίδα, το βάρος του μορίου των ηρωικών τσολιάδων, το παχύ μουστάκι του Γρίβα Διγενή, τον μελωδικό βόμβο «τεριρέμ» που βγάζουνε τα Χαννεμπού του Λιακόπουλου κτλ...
(Από το περιοδικό «Ε» της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας)
Πριν από τις ιντερνετομαχίες για το «Μακεδονικό» , είχαμε εκείνες με τους Τούρκους. Τα δελτία φρικιούσαν. «Οι Τούρκοι λένε ότι ο Μεγαλέξανδρος ήταν gay!» και κάποιοι e-λληναράδες απαντούσαν: «Γιατί; Ο Κεμάλ δεν ήταν;»
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ίφκινθος
Νησί της άγονης γραμμής. Έχει φανταστικές παραλίες, 0.4 κατοίκους, ένα γαϊδούρι, έναν πάγκο που πουλάει μόνο μπαταρίες, λεμονάδες Κλιάφα και προφυλακτικά και μια ελιά στη μέση. Πρόκειται για τον ιδανικό προορισμό για τους εντεχνindie, τα μέλη της νεολαίας συνασπισμού και νεανίες βορείων προαστίων σε κρίση επαναστατικότητας, διότι εκτός από τα παραπάνω έχει τουλάχιστον τρεις συλλαβές όπως κάθε σχετικό νησί που σέβεται τον εαυτό του.
Όλα αυτά θα ήταν ωραία αν η Ίφκινθος (if + κινθος) υπήρχε. Στην πραγματικότητα αποτελεί ιδανική απάντηση στον μονόλογο ενός από τους παραπάνω ενώ κοκορεύεται για το πόσο ωραία πέρασε στην Κάσο, την Ελαφόνησο, ή την Οινούσα. Εκεί ο αναφέρων την Ίφκινθο απολαμβάνει την έκφραση των συνομιλητών του που τολμούν να μην γνωρίζουν αυτόν τον επίγειο μικρο παράδεισο.
- Που λες Μάκη, άλλο πραμα η Μακρόνησος... Παραλίες, σκηνές δίπλα στην Θάλασσα, κάτι ψαρούκλες ναα (μετά συγχωρήσεως), μόνο 4 κάτοικοι και μια καντίνα... Ιστορικό υποόβαθρο... Αυτές ήταν διακοπές...
- Νταξ... Μακρόνησος... Λαστ Γίαρ... Εγώ φιλαράκι πήγα Ίφκινθο... Τι να μου πεις και συ...
- Ίφκινθο; Τι είναι αυτό ρε Μάκη;
- Καλά τίποτα δεν ξέρεις; Εκεί ήταν εξόριστος τον 15ο αιώνα ο Ολλανδός πρωτοαναρχικός Φαν Μπρόικελεν... Άλλη φάση αγόρι μου, τι να κλάσει η Μακρόνησος...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αλμυρό Φυστίκι
Όχι αυτό που μασουλάμε, αυτό που ξηγιόμαστε. Ή, άμα λάχει, μας το ξηγιούνται άλλοι.
Θα του ξηγηθώ αλμυρό φυστίκι είναι μια απειλή εξαιρετικά ασαφής. Μπορεί να είναι μπινελίκια χοντρά, μπορεί να είναι δυο χαστούκες, μπορεί να υπονοώ ότι, μεταφορικά τουλάχιστον, θα του κάνω τον κώλο φινιστρίνι. Γενικά, θέλω να δείξω ότι, αφού κάνω την ξήγα, θα του φύγει η μαγκιά και θα καταλάβει ότι μαλακίες εγώ δεν σηκώνω. Σίγουρα, τέλος πάντων, δεν προδιαθέτει για καλό. Το οποίο είναι λίγο περίεργο γιατί οι περισσότεροι άνθρωποι που ξέρω εγώ τα αλμυρά φυστίκια τα βρίσκουν νοστιμότατα και μάλιστα λένε ότι άμα αρχίσεις δε σταματάς. Τρέχα γύρευε.
Συντάσσεται πάντα με το ρήμα ξηγιέμαι και πάντα χωρίς άρθρο. Ως προέλευση και ετυμολογία, μπορεί να είναι και μια πλάγια υπόμνηση ότι το αλάτι στις πληγές τσούζει - πώς λέμε τσούζει Σούζη; Και ίσως να έχει σχέση με το φιστίκωμα = γαμήσι (βλ. εδώ) - το οποίο θα έλυνε το γιατί ξηγιόμαστε αλμυρό φυστίκι και όχι, ας πούμε, αλμυρή σαρδέλα. Ή, μπορεί κατά βάθος να πιστεύουμε ότι οι ξηροί καρποί και τα φρούτα γενικότερα έχουν από μόνα τους κάτι το απειλητικό -γιατί μετά το αλμυρό φυστίκι, αν κάποιος πάλι δεν συνετισθεί, θα του εξηγήσουμε και τι εστί βερίκοκο κι αν χρειαστεί θα του δείξουμε και πόσα απίδια βάνει ο σάκος.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γαμιοντουστάντενε
Τρίτο πρόσωπο πληθυντικού στον παρατατικό του ρήματος γαμιέμαι- στον υπερθετικό βαθμό, εννοείται. Η εξεζητημένη κατάληξη -συγκριτικά με τον, ας πούμε, στάνταρ τύπο γαμιόντουσαν- και σε συνδυασμό με την επιμήκυνση της λέξης, δείχνει ότι αυτοί στους οποίους αναφερόμαστε όχι απλώς το έκαναν αλλά το έκαναν με ένταση, με διάρκεια και κατ' εξακολούθηση. Μιλάμε για ξέσκισμα κανονικό.
Η σωστή εκφορά είναι γαμιοντουσ -τάντενε. Δηλαδή, μικρή παύση μετά το -σ- και τονισμός με μεγάλη έμφαση της συλλαβής -τά-.
Αν θέλουμε να αναφερθούμε σε γαμήσι λίγο ηπιότερο, ο συγκριτικός βαθμός είναι γαμιοντουστάντε - μια σχετική σμίκρυνση με την παράλειψη του τελικού -νε.
Η πατρότητα του γαμιοντουστάντενε, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, αποδίδεται στον Γιάννη Ζουγανέλη από την εποχή του «Αχ Μαρία». Μπορεί να ακούγεται τραβηγμένο - κυριολεκτικά και μεταφορικά - αλλά η αλήθεια είναι ότι εντάσσεται ωραιότατα σε μια μακρά γλωσσική παράδοση που ειδικά το γ' πληθυντικό του παρατατικού το θεωρεί πρόκληση και πρόσκληση για δημιουργική αναρχία. Όλοι οι τύποι στην λίστα αυτή απαντώνται και δεν είναι κατασκευασμένοι:
* γαμιόνταν
* γαμιόντανε
* γαμιούνταν
* γαμιούντανε
* γαμιένταν
* γαμιέντανε
* γαμιόντουσαν
* γαμιόντουσανε
* γαμιόσαντε
* γαμιούσαντε
* γαμιόσανε
Και πιθανότατα να υπάρχουν και άλλοι.
Ακριβώς τα ίδια ισχύουν και για το ρήμα πηδιέμαι, δηλαδή: πηδιόντουσαν -- πηδιόντουστάντε -- πηδιοντουστάντενε.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Εδώ ο κόσμος καίγεται και το μουνί χτενίζεται...
Σε συνέχεια της κατά senekas εκδοχής του όρου ψωλαρμενίζω, η έκφραση «εδώ καράβια χάνονται κι αυτός /-ή /-ό ψωλαρμενίζει» περιγράφει την ενασχόληση με τα επουσιώδη από το ανυποψιάστο υποκείμενο, όταν η κατάσταση είναι ιδιαιτέρως δύσκολη και η αποκλειστική ενασχόληση μόνο με τα απολύτως απαραίτητα είναι επιβεβλημένη.
Η στεριανή εκδοχή της θαλασσινής αυτής έκφρασης είναι το «εδώ ο κόσμος καίγεται και το μουνί χτενίζεται». Το πρώτο συνθετικό της έκφρασης δεν χρειάζεται συστάσεις: όταν κάτι καίγεται, πολλώ δε μάλλον όταν είναι όλος ο κόσμος, είναι προφανές ότι η κατάσταση είναι άκρως σημαντική και επείγουσα. Σ' ό,τι αφορά το δεύτερο συνθετικό για το καλλωπιζόμενο μουνί, οι εκδοχές είναι περισσότερες:
- Το χτένισμα και ο καλλωπισμός είναι μία μάλλον περιττή πολυτέλεια όταν έρχεται η συντέλεια του κόσμου λόγω πυρκαγιάς. Ακόμη περισσότερο αν μιλάμε για το χτένισμα του μουνιού, το οποίο στο φινάλε φινάλε και ποιος θα το δει υπό τις παρούσες συνθήκες;
- Πες πως θέλεις για κάποιον λόγο -ανεξήγητο σ' εμάς τους υπολοίπους- να το χτενίσεις. Ούτως ή άλλως, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που υπάρχει κάτι για χτένισμα, η συγκεκριμένη κόμη είναι μικρή ή ανύπαρκτη και η ενασχόληση με το χτένισμά της, ακόμα και υπό ΚΣ, είναι άσκοπη.
- Όπως είναι γνωστό (και περίεργο), ο όρος μουνί χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει υποτιμητικά κάποιον ή κάποια (μουνί κλαμένο, μουνί της λάσπης και του αγρού,μουνίκακας), οπότε η έκφραση μπορεί να σημαίνει ότι ο αποδέκτης της οργής μας ασχολείται με μαλακίες ως μη όφειλε, χωρίς όμως άμεση ή έμμεση αναφορά στο γυναικείο γεννητικό όργανο.
Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη έκφραση χρησιμοποιήθηκε και από τον γνωστό κωμικό Χ. Κλυνν με διαλυτικά στους διφθόγγους -αι- και -ου- σε μία εποχή που η χρήση ρισκέ εκφράσεων και βωμολοχιών δεν ήταν εύκολη, ρίχνοντας στάχτη στα μάτια του συντηρητικού κοινού, αφού η κατανόηση του νοήματος δυσχαιράνθηκε σημαντικά με την συγκεκριμένη εκφορά.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γαμίδι
Το αντικείμενο που μας τη σπάει γιατί δεν υπακούει όπως θα θέλαμε, χαλάει εύκολα, αποσυναρμολογείται χωρίς λόγο, δεν χωράει εκεί που θέλουμε να το βάλουμε, δεν εμφανίζεται όταν το ψάχνουμε, γενικά μας φέρνει αντίσταση.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γαμάω
Ένα από τα αρχαιότερα ρήματα της ελληνικής γλώσσας (γαμέω-γαμώ). Αρχικά σήμαινε νυμφεύομαι και δεν ήταν «πρόστυχη» λέξη. Σταδιακά πήρε τη σημερινή σημασία κάνω σεξ. Το ρήμα όμως έχει πολλές σημασίες σήμερα, είτε στην ενεργητική ή στην παθητική του μορφή. Επίσης χρησιμοποείται και ως επίρρημα ή αποτελεί αφορμή για πάμπολλες υβριστικές ή μη εκφράσεις.
Ενεργητικό
1. κάνω σεξ
2. έχω μεγάλη επιτυχία
3. νικώ
Παθητικό
1. κουράζομαι, ταλαιπωριέμαι
2. είμαι απαράδεκτος
Επίρρημα:
1.(γαμάω, γαμώ, είμαι γαμάω, είμαι γαμώ, συνήθως στην απρόσωπη μορφή) τέλεια, καταπληκτικά
Εκφράσεις:
Ενεργητικό
1. -Χαρούμενος ο Τέλης σήμερα...
-Εμ βέβαια, αφού επιτέλους γάμησε την Κατερίνα μετά από μήνες πολιορκίας!
Συνώνυμα: πηδάω, κανονίζω, καβαλάω, αυτώνω, απ' αυτώνω, ξεσκίζω (γαμώ με άγριο τρόπο), κουτουπώνω, κά.
2. - Καλά ε, αυτό το κούρεμα γαμάει!
(Συνώνυμα: σκίζει, φυσάει)
3. - Ποιος νίκησε χθες στο σκραμπλ;
- Η Αλίκη. Όχι απλώς μας νίκησε, μας γάμησε!
(Συνώνυμα: σκίζω, ξεσκίζω)
Παθητικό
1. - Σήμερα γαμήθηκα στη δουλειά και το μόνο που θέλω είναι να πέσω για ύπνο και να ξεραθώ κανα δωδεκάωρο μπας και συνέλθω
2. - Πάμε για ένα ποτό;
- Μπααα...
- Εεεεε πια! Γαμιέσαι ρε μαλάκα, πάλι θα μείνεις σπίτι;
- Γάμησέ μας τώρα (βλ. παρακάτω), άλλη φορά...
Επίρρημα:
- Το ξενοδοχείο όπου πήγαμε είναι πολύ γαμάω, μαλάκα μου. Είχε καταπληκτική θέα και μέσα στη μπανιέρα είχε υδρομασάζ.
- Και από τιμές;
- Γάμησέ τα! (βλ. παρακάτω)
Εκφράσεις:
* γάμησέ τα (κι άφησέ τα): άσ' τα να πάνε
* είμαι γαμώ τα παιδιά: είμαι τέλειος
* γαμιέται ο Δίας: πάνε όλα χάλια (Χθες γαμήθηκε ο Δίας: έριξε μια νεροποντή και πνιγήκαμε στη λάσπη)
* γαμάω και δέρνω: είμαι πολύ τέλειος
* γαμώ το > γαμώτο: κρίμα
* γαμώ το κέρατό μου, το ξεσταύρι μου, το φελέκι μου, τα πρέκια, τον Δία τον πούστη, τον Χριστό μου, την κοινωνία μου, το σόι μου, κ.λπ.
* δε γαμιέται: δε βαριέσαι
* μη γαμήσω...: μην πω καμιά κουβέντα..., μη χέσω, τι λες μωρέ, κλπ
* γάμησέ μας: άσε μας ήσυχους
* άει γαμήσου: άει πνίξου, άει χέσου, άει χάσου, κλπ
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Πουτάνας το κάγκελο, Της
Εκφράζει συνωστισμό, κοσμοσυρροή, κατάσταση στην οποία «χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα».
Συνώνυμες εκφράσεις:
* της πουτάνας (σκέτο)
* της καριόλας
* χαμός
* της εκδιδομένης γυναικός το κιγκλίδωμα (καθ. © Χάρρυ Κλυνν)
* πατείς με, πατώ σε
* του πατεμού
Ιστορικές σημειώσεις:
Λέγεται ότι προπολεμικά αλλά και λίγο αργότερα, όταν αγκυροβολούσε τότε στον όρμο του Φαλήρου ο συμμαχικός στόλος, οι ιερόδουλες της εποχής συνωστίζονταν στη μεγάλη μεταλλική εξέδρα που υπήρχε τότε στη παραλία του Νέου Φαλήρου και μάλιστα στα κάγκελα της δεξιάς πλευράς (προς τον εξερχόμενο) που έβλεπαν προς την Ακρόπολη στα οποία και ανέμεναν τους επίδοξους πελάτες τους. Όταν όμως δεν υπήρχε ο στόλος τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς απέτρεπαν την οποιαδήποτε παραμονή εκεί χαρακτηρίζοντας το χώρο ως «της πουτάνας το κάγκελο». (Πηγή: Βικιπαίδεια)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CLopyright
Καταστρατήγηση πνευματικών δικαιωμάτων. Ο όρος προκύπτει ως εξής:
κλοπή + copyright (κατοχύρωση πνευματικής ιδιοκτησίας) =
clopy + copyright = clopyright
- Δεν έχω ξαναδεί τόσο μεγάλη συλλογή MP3! Έχεις και τα αυθεντικά CD;
- Όχι ρε, τρελός είσαι; Clopyright όλα είναι από νετ...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ξέρεις ποιος είμαι εγώ;
Κλασική εκφοβιστική έκφραση μαλάκα Έλληνα που θεωρεί πως κάτι είναι και πουλάει ιστορία λες κι έχει πιάσει τον Πάπα απ' τ' αρχίδια.
Φοριέται πολύ σε ηλικίες άνω των σαράντα, οπότε το εν λόγω άτομο έχει φτάσει πια στο απόγειο της δόξας/ισχύος/σοφίας του και δεν ανέχεται να του κουνηθεί κανείς και να εκφράσει διαφορετικές απόψεις, πόσο μάλλον να μην συμμορφωθεί στις προσταγές του.
Στο αρχείο ήχου, κλασική φάρσα του Φουσέκη, χαρακτηριστική μιας τέτοιας ακριβώς νοοτροπίας.
- Λυπάμαι κύριε αλλά δεν μπορώ να σας εξυπηρετήσω αυτή τη στιγμή.
- Όχι, θα με εξυπηρετήσεις! Ξέρεις ποιος είμαι εγώ; Είμαι σμήναρχος στην Αεροπορία και όλοι οι φαντάροι μου στέκονται σούζα εμένα!
- Ε καλά, μιας και είστε στην αεροπορία πάρτε τον πούλο τώρα κι ελάτε ξανά αύριο...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Φταίω εγώ που δε σε γάμησα μικρό
Έκφραση που απευθύνεται σε κάποιον όταν με τον λόγο ή τη συμπεριφορά του, καταδεικνύει έλλειψη συμμόρφωσης ή δραστικού τύπου διαπαιδαγώγησης, στην τρυφερή ηλικία που διαμόρφωνε χαρακτήρα.
Φτάνει στην πιο ειρωνική της μορφή όταν απευθύνεται σε συνομήλικο, αποτελεί παρωδία όταν απευθύνεται σε κάποιον γηραιότερο.
- Μαλάκα σόρι, έλιωσα μέσα το ΣΚ και δεν άφησα αλκοόλ στο σπίτι ούτε για δείγμα.
- Δε φταις εσύ λεβέντη μου... φταίω εγώ που δε σε γάμησα μικρό!
Δάνειο που δίνεται απ' τις τράπεζες προκειμένου ο δανειολήπτης να εξοφλήσει άλλα δάνεια. Οι πρώτες δουλεύουν τον δεύτερο, ο οποίος δεν πάει καλά.
Αναδρομικός (αγγ. recursive) όρος.
Κώδικας: [Επιλογή]
-Πσσσσς, πρώτο το αμάξι! Αλλά εσύ δεν είχες μία, πώς το πλήρωσες;
-Πήρα αμαξοδάνειο ρε...
-Χμμ, κι αυτό πώς θα το πληρώσεις;
-Θα πάρω δανειοδάνειο.
-Κι αυτό πώς θα το πληρώσεις;
-Θα πάρω δανειοδάνειο.
-Κι αυτό πώς θα το πληρώσεις;
-Θα πάρω δανειοδάνειο.
-Κι αυτό πώς θα το πληρώσεις;
-Θα πάρω δανειοδάνειο.
-Κι αυτό πώς θα το πληρώσεις;
-Θα πάρω δανειοδάνειο.
-Κι αυτό πώς θα το πληρώσεις;
-Θα πάρω δανειοδάνειο.
...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ετσι να κάνει ο κώλος σου!
Ενστικτώδης, αυτόματη αντίδραση σε έναν ξαφνικό, δυνατό, εκνευριστικό θόρυβο που σου τρυπάει τ' αυτιά, ειδικά σε ώρες κοινής ησυχίας.
Είναι η μόνη απάντηση που αρμόζει σε
* κόρνες
* χαλασμένες εξάτμισεις μοτοσακό
* σειρήνες περιπολικών
* συναγερμούς αυτοκινήτων
που αρχίζουν να βαράνε στα καλά καθούμενα στις τρεις και τέταρτο το μεσημέρι ή στη μία τη νύχτα, άκριβώς πριν μας πάρει ο ύπνος.
Το long version της έκφρασης είναι: Πούστη! Έτσι να κάνει ο κώλος σου! Όταν σε γαμάνε!
(Ο θόρυβος - κάντε κλικ στο κλιπάκι)
Έτσι να κάνει ο κώλος σου! Όταν σε γαμάνε! Πούστη! Νάρθω κάτω να στον βάλω τον συναγερμό στον κώλο, ρε γαμιόλη άντρα!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
e-λληνάρας/ e-λληναράς
Λέξη που χρησιμοποιείται στον γραπτό λόγο, ώστε να διακρίνεται το αρχικό φωνήεν e- (= electronic), αντί του Ε- της γνωστής λέξης Ελληνάρας.
Πρόκειται για τον εθνικά υπερήφανο Έλληνα χρήστη του ίντερνετ που ξημεροβραδιάζεται λογομαχώντας/βρίζοντας ηλεκτρονικούς «πατριώτες» άλλων εθνικοτήτων, επιχειρηματολογώντας με αδιάσειστα παραϊστορικά στοιχεία σχετικά με την ανδροπρέπεια του Λεωνίδα, το βάρος του μορίου των ηρωικών τσολιάδων, το παχύ μουστάκι του Γρίβα Διγενή, τον μελωδικό βόμβο «τεριρέμ» που βγάζουνε τα Χαννεμπού του Λιακόπουλου κτλ...
(Από το περιοδικό «Ε» της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας)
Πριν από τις ιντερνετομαχίες για το «Μακεδονικό» , είχαμε εκείνες με τους Τούρκους. Τα δελτία φρικιούσαν. «Οι Τούρκοι λένε ότι ο Μεγαλέξανδρος ήταν gay!» και κάποιοι e-λληναράδες απαντούσαν: «Γιατί; Ο Κεμάλ δεν ήταν;»
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ίφκινθος
Νησί της άγονης γραμμής. Έχει φανταστικές παραλίες, 0.4 κατοίκους, ένα γαϊδούρι, έναν πάγκο που πουλάει μόνο μπαταρίες, λεμονάδες Κλιάφα και προφυλακτικά και μια ελιά στη μέση. Πρόκειται για τον ιδανικό προορισμό για τους εντεχνindie, τα μέλη της νεολαίας συνασπισμού και νεανίες βορείων προαστίων σε κρίση επαναστατικότητας, διότι εκτός από τα παραπάνω έχει τουλάχιστον τρεις συλλαβές όπως κάθε σχετικό νησί που σέβεται τον εαυτό του.
Όλα αυτά θα ήταν ωραία αν η Ίφκινθος (if + κινθος) υπήρχε. Στην πραγματικότητα αποτελεί ιδανική απάντηση στον μονόλογο ενός από τους παραπάνω ενώ κοκορεύεται για το πόσο ωραία πέρασε στην Κάσο, την Ελαφόνησο, ή την Οινούσα. Εκεί ο αναφέρων την Ίφκινθο απολαμβάνει την έκφραση των συνομιλητών του που τολμούν να μην γνωρίζουν αυτόν τον επίγειο μικρο παράδεισο.
- Που λες Μάκη, άλλο πραμα η Μακρόνησος... Παραλίες, σκηνές δίπλα στην Θάλασσα, κάτι ψαρούκλες ναα (μετά συγχωρήσεως), μόνο 4 κάτοικοι και μια καντίνα... Ιστορικό υποόβαθρο... Αυτές ήταν διακοπές...
- Νταξ... Μακρόνησος... Λαστ Γίαρ... Εγώ φιλαράκι πήγα Ίφκινθο... Τι να μου πεις και συ...
- Ίφκινθο; Τι είναι αυτό ρε Μάκη;
- Καλά τίποτα δεν ξέρεις; Εκεί ήταν εξόριστος τον 15ο αιώνα ο Ολλανδός πρωτοαναρχικός Φαν Μπρόικελεν... Άλλη φάση αγόρι μου, τι να κλάσει η Μακρόνησος...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αλμυρό Φυστίκι
Όχι αυτό που μασουλάμε, αυτό που ξηγιόμαστε. Ή, άμα λάχει, μας το ξηγιούνται άλλοι.
Θα του ξηγηθώ αλμυρό φυστίκι είναι μια απειλή εξαιρετικά ασαφής. Μπορεί να είναι μπινελίκια χοντρά, μπορεί να είναι δυο χαστούκες, μπορεί να υπονοώ ότι, μεταφορικά τουλάχιστον, θα του κάνω τον κώλο φινιστρίνι. Γενικά, θέλω να δείξω ότι, αφού κάνω την ξήγα, θα του φύγει η μαγκιά και θα καταλάβει ότι μαλακίες εγώ δεν σηκώνω. Σίγουρα, τέλος πάντων, δεν προδιαθέτει για καλό. Το οποίο είναι λίγο περίεργο γιατί οι περισσότεροι άνθρωποι που ξέρω εγώ τα αλμυρά φυστίκια τα βρίσκουν νοστιμότατα και μάλιστα λένε ότι άμα αρχίσεις δε σταματάς. Τρέχα γύρευε.
Συντάσσεται πάντα με το ρήμα ξηγιέμαι και πάντα χωρίς άρθρο. Ως προέλευση και ετυμολογία, μπορεί να είναι και μια πλάγια υπόμνηση ότι το αλάτι στις πληγές τσούζει - πώς λέμε τσούζει Σούζη; Και ίσως να έχει σχέση με το φιστίκωμα = γαμήσι (βλ. εδώ) - το οποίο θα έλυνε το γιατί ξηγιόμαστε αλμυρό φυστίκι και όχι, ας πούμε, αλμυρή σαρδέλα. Ή, μπορεί κατά βάθος να πιστεύουμε ότι οι ξηροί καρποί και τα φρούτα γενικότερα έχουν από μόνα τους κάτι το απειλητικό -γιατί μετά το αλμυρό φυστίκι, αν κάποιος πάλι δεν συνετισθεί, θα του εξηγήσουμε και τι εστί βερίκοκο κι αν χρειαστεί θα του δείξουμε και πόσα απίδια βάνει ο σάκος.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γαμιοντουστάντενε
Τρίτο πρόσωπο πληθυντικού στον παρατατικό του ρήματος γαμιέμαι- στον υπερθετικό βαθμό, εννοείται. Η εξεζητημένη κατάληξη -συγκριτικά με τον, ας πούμε, στάνταρ τύπο γαμιόντουσαν- και σε συνδυασμό με την επιμήκυνση της λέξης, δείχνει ότι αυτοί στους οποίους αναφερόμαστε όχι απλώς το έκαναν αλλά το έκαναν με ένταση, με διάρκεια και κατ' εξακολούθηση. Μιλάμε για ξέσκισμα κανονικό.
Η σωστή εκφορά είναι γαμιοντουσ -τάντενε. Δηλαδή, μικρή παύση μετά το -σ- και τονισμός με μεγάλη έμφαση της συλλαβής -τά-.
Αν θέλουμε να αναφερθούμε σε γαμήσι λίγο ηπιότερο, ο συγκριτικός βαθμός είναι γαμιοντουστάντε - μια σχετική σμίκρυνση με την παράλειψη του τελικού -νε.
Η πατρότητα του γαμιοντουστάντενε, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, αποδίδεται στον Γιάννη Ζουγανέλη από την εποχή του «Αχ Μαρία». Μπορεί να ακούγεται τραβηγμένο - κυριολεκτικά και μεταφορικά - αλλά η αλήθεια είναι ότι εντάσσεται ωραιότατα σε μια μακρά γλωσσική παράδοση που ειδικά το γ' πληθυντικό του παρατατικού το θεωρεί πρόκληση και πρόσκληση για δημιουργική αναρχία. Όλοι οι τύποι στην λίστα αυτή απαντώνται και δεν είναι κατασκευασμένοι:
* γαμιόνταν
* γαμιόντανε
* γαμιούνταν
* γαμιούντανε
* γαμιένταν
* γαμιέντανε
* γαμιόντουσαν
* γαμιόντουσανε
* γαμιόσαντε
* γαμιούσαντε
* γαμιόσανε
Και πιθανότατα να υπάρχουν και άλλοι.
Ακριβώς τα ίδια ισχύουν και για το ρήμα πηδιέμαι, δηλαδή: πηδιόντουσαν -- πηδιόντουστάντε -- πηδιοντουστάντενε.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Εδώ ο κόσμος καίγεται και το μουνί χτενίζεται...
Σε συνέχεια της κατά senekas εκδοχής του όρου ψωλαρμενίζω, η έκφραση «εδώ καράβια χάνονται κι αυτός /-ή /-ό ψωλαρμενίζει» περιγράφει την ενασχόληση με τα επουσιώδη από το ανυποψιάστο υποκείμενο, όταν η κατάσταση είναι ιδιαιτέρως δύσκολη και η αποκλειστική ενασχόληση μόνο με τα απολύτως απαραίτητα είναι επιβεβλημένη.
Η στεριανή εκδοχή της θαλασσινής αυτής έκφρασης είναι το «εδώ ο κόσμος καίγεται και το μουνί χτενίζεται». Το πρώτο συνθετικό της έκφρασης δεν χρειάζεται συστάσεις: όταν κάτι καίγεται, πολλώ δε μάλλον όταν είναι όλος ο κόσμος, είναι προφανές ότι η κατάσταση είναι άκρως σημαντική και επείγουσα. Σ' ό,τι αφορά το δεύτερο συνθετικό για το καλλωπιζόμενο μουνί, οι εκδοχές είναι περισσότερες:
- Το χτένισμα και ο καλλωπισμός είναι μία μάλλον περιττή πολυτέλεια όταν έρχεται η συντέλεια του κόσμου λόγω πυρκαγιάς. Ακόμη περισσότερο αν μιλάμε για το χτένισμα του μουνιού, το οποίο στο φινάλε φινάλε και ποιος θα το δει υπό τις παρούσες συνθήκες;
- Πες πως θέλεις για κάποιον λόγο -ανεξήγητο σ' εμάς τους υπολοίπους- να το χτενίσεις. Ούτως ή άλλως, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που υπάρχει κάτι για χτένισμα, η συγκεκριμένη κόμη είναι μικρή ή ανύπαρκτη και η ενασχόληση με το χτένισμά της, ακόμα και υπό ΚΣ, είναι άσκοπη.
- Όπως είναι γνωστό (και περίεργο), ο όρος μουνί χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει υποτιμητικά κάποιον ή κάποια (μουνί κλαμένο, μουνί της λάσπης και του αγρού,μουνίκακας), οπότε η έκφραση μπορεί να σημαίνει ότι ο αποδέκτης της οργής μας ασχολείται με μαλακίες ως μη όφειλε, χωρίς όμως άμεση ή έμμεση αναφορά στο γυναικείο γεννητικό όργανο.
Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη έκφραση χρησιμοποιήθηκε και από τον γνωστό κωμικό Χ. Κλυνν με διαλυτικά στους διφθόγγους -αι- και -ου- σε μία εποχή που η χρήση ρισκέ εκφράσεων και βωμολοχιών δεν ήταν εύκολη, ρίχνοντας στάχτη στα μάτια του συντηρητικού κοινού, αφού η κατανόηση του νοήματος δυσχαιράνθηκε σημαντικά με την συγκεκριμένη εκφορά.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γαμίδι
Το αντικείμενο που μας τη σπάει γιατί δεν υπακούει όπως θα θέλαμε, χαλάει εύκολα, αποσυναρμολογείται χωρίς λόγο, δεν χωράει εκεί που θέλουμε να το βάλουμε, δεν εμφανίζεται όταν το ψάχνουμε, γενικά μας φέρνει αντίσταση.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γαμάω
Ένα από τα αρχαιότερα ρήματα της ελληνικής γλώσσας (γαμέω-γαμώ). Αρχικά σήμαινε νυμφεύομαι και δεν ήταν «πρόστυχη» λέξη. Σταδιακά πήρε τη σημερινή σημασία κάνω σεξ. Το ρήμα όμως έχει πολλές σημασίες σήμερα, είτε στην ενεργητική ή στην παθητική του μορφή. Επίσης χρησιμοποείται και ως επίρρημα ή αποτελεί αφορμή για πάμπολλες υβριστικές ή μη εκφράσεις.
Ενεργητικό
1. κάνω σεξ
2. έχω μεγάλη επιτυχία
3. νικώ
Παθητικό
1. κουράζομαι, ταλαιπωριέμαι
2. είμαι απαράδεκτος
Επίρρημα:
1.(γαμάω, γαμώ, είμαι γαμάω, είμαι γαμώ, συνήθως στην απρόσωπη μορφή) τέλεια, καταπληκτικά
Εκφράσεις:
Ενεργητικό
1. -Χαρούμενος ο Τέλης σήμερα...
-Εμ βέβαια, αφού επιτέλους γάμησε την Κατερίνα μετά από μήνες πολιορκίας!
Συνώνυμα: πηδάω, κανονίζω, καβαλάω, αυτώνω, απ' αυτώνω, ξεσκίζω (γαμώ με άγριο τρόπο), κουτουπώνω, κά.
2. - Καλά ε, αυτό το κούρεμα γαμάει!
(Συνώνυμα: σκίζει, φυσάει)
3. - Ποιος νίκησε χθες στο σκραμπλ;
- Η Αλίκη. Όχι απλώς μας νίκησε, μας γάμησε!
(Συνώνυμα: σκίζω, ξεσκίζω)
Παθητικό
1. - Σήμερα γαμήθηκα στη δουλειά και το μόνο που θέλω είναι να πέσω για ύπνο και να ξεραθώ κανα δωδεκάωρο μπας και συνέλθω
2. - Πάμε για ένα ποτό;
- Μπααα...
- Εεεεε πια! Γαμιέσαι ρε μαλάκα, πάλι θα μείνεις σπίτι;
- Γάμησέ μας τώρα (βλ. παρακάτω), άλλη φορά...
Επίρρημα:
- Το ξενοδοχείο όπου πήγαμε είναι πολύ γαμάω, μαλάκα μου. Είχε καταπληκτική θέα και μέσα στη μπανιέρα είχε υδρομασάζ.
- Και από τιμές;
- Γάμησέ τα! (βλ. παρακάτω)
Εκφράσεις:
* γάμησέ τα (κι άφησέ τα): άσ' τα να πάνε
* είμαι γαμώ τα παιδιά: είμαι τέλειος
* γαμιέται ο Δίας: πάνε όλα χάλια (Χθες γαμήθηκε ο Δίας: έριξε μια νεροποντή και πνιγήκαμε στη λάσπη)
* γαμάω και δέρνω: είμαι πολύ τέλειος
* γαμώ το > γαμώτο: κρίμα
* γαμώ το κέρατό μου, το ξεσταύρι μου, το φελέκι μου, τα πρέκια, τον Δία τον πούστη, τον Χριστό μου, την κοινωνία μου, το σόι μου, κ.λπ.
* δε γαμιέται: δε βαριέσαι
* μη γαμήσω...: μην πω καμιά κουβέντα..., μη χέσω, τι λες μωρέ, κλπ
* γάμησέ μας: άσε μας ήσυχους
* άει γαμήσου: άει πνίξου, άει χέσου, άει χάσου, κλπ
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Πουτάνας το κάγκελο, Της
Εκφράζει συνωστισμό, κοσμοσυρροή, κατάσταση στην οποία «χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα».
Συνώνυμες εκφράσεις:
* της πουτάνας (σκέτο)
* της καριόλας
* χαμός
* της εκδιδομένης γυναικός το κιγκλίδωμα (καθ. © Χάρρυ Κλυνν)
* πατείς με, πατώ σε
* του πατεμού
Ιστορικές σημειώσεις:
Λέγεται ότι προπολεμικά αλλά και λίγο αργότερα, όταν αγκυροβολούσε τότε στον όρμο του Φαλήρου ο συμμαχικός στόλος, οι ιερόδουλες της εποχής συνωστίζονταν στη μεγάλη μεταλλική εξέδρα που υπήρχε τότε στη παραλία του Νέου Φαλήρου και μάλιστα στα κάγκελα της δεξιάς πλευράς (προς τον εξερχόμενο) που έβλεπαν προς την Ακρόπολη στα οποία και ανέμεναν τους επίδοξους πελάτες τους. Όταν όμως δεν υπήρχε ο στόλος τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς απέτρεπαν την οποιαδήποτε παραμονή εκεί χαρακτηρίζοντας το χώρο ως «της πουτάνας το κάγκελο». (Πηγή: Βικιπαίδεια)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CLopyright
Καταστρατήγηση πνευματικών δικαιωμάτων. Ο όρος προκύπτει ως εξής:
κλοπή + copyright (κατοχύρωση πνευματικής ιδιοκτησίας) =
clopy + copyright = clopyright
- Δεν έχω ξαναδεί τόσο μεγάλη συλλογή MP3! Έχεις και τα αυθεντικά CD;
- Όχι ρε, τρελός είσαι; Clopyright όλα είναι από νετ...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ξέρεις ποιος είμαι εγώ;
Κλασική εκφοβιστική έκφραση μαλάκα Έλληνα που θεωρεί πως κάτι είναι και πουλάει ιστορία λες κι έχει πιάσει τον Πάπα απ' τ' αρχίδια.
Φοριέται πολύ σε ηλικίες άνω των σαράντα, οπότε το εν λόγω άτομο έχει φτάσει πια στο απόγειο της δόξας/ισχύος/σοφίας του και δεν ανέχεται να του κουνηθεί κανείς και να εκφράσει διαφορετικές απόψεις, πόσο μάλλον να μην συμμορφωθεί στις προσταγές του.
Στο αρχείο ήχου, κλασική φάρσα του Φουσέκη, χαρακτηριστική μιας τέτοιας ακριβώς νοοτροπίας.
- Λυπάμαι κύριε αλλά δεν μπορώ να σας εξυπηρετήσω αυτή τη στιγμή.
- Όχι, θα με εξυπηρετήσεις! Ξέρεις ποιος είμαι εγώ; Είμαι σμήναρχος στην Αεροπορία και όλοι οι φαντάροι μου στέκονται σούζα εμένα!
- Ε καλά, μιας και είστε στην αεροπορία πάρτε τον πούλο τώρα κι ελάτε ξανά αύριο...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Φταίω εγώ που δε σε γάμησα μικρό
Έκφραση που απευθύνεται σε κάποιον όταν με τον λόγο ή τη συμπεριφορά του, καταδεικνύει έλλειψη συμμόρφωσης ή δραστικού τύπου διαπαιδαγώγησης, στην τρυφερή ηλικία που διαμόρφωνε χαρακτήρα.
Φτάνει στην πιο ειρωνική της μορφή όταν απευθύνεται σε συνομήλικο, αποτελεί παρωδία όταν απευθύνεται σε κάποιον γηραιότερο.
- Μαλάκα σόρι, έλιωσα μέσα το ΣΚ και δεν άφησα αλκοόλ στο σπίτι ούτε για δείγμα.
- Δε φταις εσύ λεβέντη μου... φταίω εγώ που δε σε γάμησα μικρό!